woensdag 15 juli 2015

Hygiënische bijen

Onze Beernemse collega-imker Gino Bauw zal hiervan smullen...

Dilbeek -
Imker Noël De Schrijver creëerde na jaren precisiewerk bijenvolken die de varroamijt overleven. De mijt is een grote oorzaak van de massale bijensterfte de laatste jaren.
De laatste jaren krijgen de bijen in België het moeilijker. Eén van de grootste boosdoeners voor de insecten is de varroamijt. Die zorgt ervoor dat de bijen vaak de winter niet eens overleven. Maar imker Noël De Schrijver uit Schepdaal is er na vijf jaar precisiewerk in geslaagd om een bijenvolk te kweken dat de mijt gewoon overleeft en zelfs opruimt. De techniek die hij daarvoor gebruikt, waait over uit de Verenigde Staten. ‘Zo'n zes jaar geleden zat ik zelf met een enorme bijensterfte’, vertelt Noël. ‘Ik ben op het internet gaan opzoeken wat ik daartegen kon doen en zo heb ik nieuwe technieken ontdekt. Na jaren proberen, is het mij nu gelukt om een hygiënische selectie toe te passen bij de bijen.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten